Învățătorul în universul școlar din Transilvania (1867-1918)

Cristian LUPU


Abstract:

În secolul al XIX-lea și începutul se colului XX a crescut masiv numărul școlilor și s-au îmbunătățit condițiile de educație și igienă. Legislația școlară austro-ungară a stabilit, cu exactitate, mărimea clădirii școlare, locul pe care aceasta trebuia așezată, materialele și dotările necesare unei astfel de instituții.
Clădirea școlii trebuia să aibă spații adecvate și să nu fie în apropierea unor locuri publice zgomotoase. Presa pedagogică din perioada dualistă a atras atenția și asupra relației dintre școală și răspândirea bolilor în rândul elevilor și a învățătorilor. Pentru ca școala să nu pună în pericol sănătatea elevilor și a învățătorilor ea trebuia curățată exemplar și bine aerisită. Deseori clădirea școlii servea ca lociuință pentru învățători. Rolul cel mai important al învățătorului era în organizarea activităților școlare. Vocația învățătorului era dovedită de talentul organizării lecțiilor și a materialelor școlare folosite.

Keywords: dualismul austro-ungar, școala, învățătorul, elevii, igiena școlară

Download